کد خبر: ۴۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸

پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور به مساله ساخت مسجد قیطریه ورود پیدا کند 

مریم اطیابی/ مهدی چمران۱۴ فروردین ۱۴۰۳ در صحن علنی شورای شهر تهران گفته است:«مطالعه و امکان‌سنجی برای احداث مساجد در شهرها و پارک‌ها انجام می‌گرفت و در سال ۱۳۸۲ نیز برای مساجد تهران و ساخت و ساز مساجد بودجه تعیین شده بود و این از افتخارات ما در شورا به شمار می‌رود.
او  با بیان اینکه نه قرار است درختی قطع شود و نه فضایی اشغال شود، گفت: باید کمی فکر کنیم و تحت تأثیر جو روانی قرار نگیریم چرا که تهران مسجد کم دارد و باید ۴۰۰ مسجد در پایتخت ساخته شود و ما براساس قانون عمل می‌کنیم و کار خلاف قانون را هیچ کسی نباید انجام دهد.»
‼️تعجب نکنید این صحبت‌های کسی است که معماری خوانده، استاد دانشگاه است،روزگاری ریاست دانشکده هنرهای زیبا را برعهده داشته، چهار دوره عضو شورای شهر تهران و حتی رییس آن بوده و در بهمن ۱۴۰۱ به مدت چهار سال به عنوان رییس خانه معمار انتخاب شده است! صحبت‌های کسی که یک‌بار هم در هنگامه تلاش برای نجات خانه ثابت پاسال، پیشنهاد داده بود به جای حفظ  بزرگترین خانه تهران مسجد ساخته شود! 
فرق صحبت‌های مهدی چمران با سایر اعضای شورای شهر تهران در خصوص اصرار بر ساخت مسجد قیطریه حکایت سنگ انداختن شبلی به منصور حلاج است. 

‼️آقای چمران! از دوستان و همکارانتان انتظار این نیست که با مباحث میراث فرهنگی و طبیعی آشنا باشند. اما شما چه؟ شما معماری نخوانده‌اید؟ رییس دانشکده هنرهای زیبا نبوده‌اید؟ چطور وسط جدل‌های سیاسیون،کل فرهنگ را به فراموشی می‌سپارید؟! اگر دیگران بگویند نمی‌دانند حرجی نیست! چطور به راحتی از کاوش‌های شادروان سیف‌الله کامبخش‌فرد در تپه‌های قیطریه می‌گذرید؟نمی‌توانید بگویید معماری خوانده‌اید، رییس دانشکده هنرهای زیبا بوده‌اید، اما نمی‌دانستید قیطریه قدمت تهران را تا پیش از کشف اسکلت مولوی ( بانوی هفت هزار ساله) به ۳۲۰۰ سال پیش رسانده است؟ نمی‌توانید بگویید که نمی‌دانستید یا نمی‌دانید که زیر پارک قیطریه آثار است؟ نمی‌توانید بگویید نمی‌دانستید و نمی‌دانید که امکانات میراث فرهنگی چقدر کم است بنابراین هرگز کاوش دیگری در این محدوده انجام نشد و تصمیم همه کارشناسان میراث این بود که کسی نداند زیر پارک اثر هست و خود پارک محافظی برای آثار بشود؟! 


مدعی شدید مطالعه و امکان‌سنجی مساجد انجام شده؟ چه کسی انجام داده؟ کجا انجام داده؟ کی انجام داده؟ این چه مطالعه‌ای بوده که فراموش کرده نباید درختان پارک‌ها، ریه شهر را قطع کرد؟این چه مطالعه‌ای بوده که فراموش کرده کامبخش ‌فرد گفته با کندن ۸۰-۱۱۰ سانتی‌متر به عبارتی با کندن یک متر در پارک قیطریه به آثار می‌رسیم؟ این چه مطالعه‌ای بوده که از طرح( اتاف) خبری در آن نبوده است. این چه مطالعه‌ای است که لابد دو فردا روز هم باید برای عرصه و حریم آثار تاریخی دیگر  فریاد کنیم که مسجد را آنجا نسازند؟! 


مشتاقانه منتظر طرح معماری دوستانتان بر حسب این‌جمله شما هستیم:« نه قرار است درختی قطع شود و نه فضایی اشغال شود» اگر باغ‌های معلق بابل یا باغهای معلق سمیرامیس و دیوارهای بابل (عراق کنونی) یکی از عجایب هفتگانه جهان بوده، بلاشک ساخت سازه‌ای در پارک قیطریه که نه زمین اشغال می‌کند نه درختی را قطع می‌کند جزو عجایب هشتگانه دنیا است!!!! 


 شما در شورای شهر رسالت فرهنگی، تاریخی و محیط زیستی ندارید؟ کار دنیا برعکس شده شما که معماری خوانده‌اید و اقای سید احمدعلوی که رییس کمیته میراث فرهنگی و‌گردشگری شورا است و باید از عدم ساخت مسجد دفاع کنید یکی روزه سکوت گرفته و دیگری از ساخت مسجد دفاع می‌کند، آنوقت اقای ناصر امانی به تنهایی باید از‌ محیط زیست پایتخت دفاع  کند! 


آقای چمران و اقای علوی باید زودتر از همه به میراث‌فرهنگی استان تهران در این خصوص اخطار می‌دادند و خواهان نظر کارشناسی می‌شدند. اکنون هم با توجه به حساسیت موضوع و علنی شدن قصه‌ی آثار زیر پارک، پژوهشگاه میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی مکلف است به این موضوع ورود پیدا کند و جلوی ساخت و ساز را بگیرد.


 پیش از ساخت ۴۰۰ مسجد دیگر در تهران، شهرداری و شورای شهر مکلف هستند طرح ساخت خود را در  مناطق ۱، ۲، ۳، ۶،۷،۱۱،۱۲،۱۹،۲۰ به بخش اداره کل حفظ و احیا بناها،محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی و معاونت میراث فرهنگی کل کشور و استان تهران تحویل بدهند و در صورت داشتن منافات با عرصه و حریم آثار تاریخی یا طبیعی ساخت مسجد را به مکان دیگری منتقل کنند.
نظرات بینندگان